Förkärlek för Portaler

 

Portaler är en fantastisk hjälp i utsmyckning och att göra någonting intressant och inbjudande. Har om jag räknar dem alla i min trädgård fem stycken för tillfället, ni kan se några av dem här på kort.

 

  Blå soffa & Portaler   Snö portal Portal

© Lena M Janson

 



Vad är det då som gör att jag dras till portalen? Den inbjuder och skapar ett kraftfält där jag som observatör inte alltid vet vad som döljer sig där bakom. Den bjuder in mig och lockar mig till att söka vidare och ta mig igenom för att möta ett nytt rum. Har haft en dialog med politiker i vår stad för att göra någonting åt våra infarter till staden som idag ser helt ointressanta och icke lockande ut. De bjuder inte in mig som person utan som bilist kör jag säkert förbi utan att ens blinka om att det skulle kunna finnas någonting intressant eller inspirerande i denna annars så vackra stad. Mitt förslag till politikern var att sätta upp en mängd portaler utmed motorvägen i material vars patina bara blir vackrare med åren och klä vissa med växter som inte kräver så stort kontinuerligt underhåll. Tanken med detta förslag var att få vår stad mer attraktiv för den oinvigde och att skapa nya miljöer utmed våra infarter. Än har ingenting hänt men den som väntar  på något gott väntar aldrig för länge sa visst någon klok individ...:)