Bildbyline- Om kvalitet eller kvantitet


I Dagens Media kan man i följande länk läsa om journalisters sätt att visa sig  på bild i tidningar.

http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=55299

Det kallas för bildbyline.

I kontrast till fokus på utseende så funderar jag lite vad det är som alla dessa människor bär inom sig, vad de åstadkommer i sin kreativa ådra. För jag tror att vi alla har den mer eller mindre.

Om vi nu skulle få ynnesten att titta lite djupare på Herr Lars Erik Anrell född  en vårdag 1953. Är då dessa inslag intressanta av fakta; Längd, vikt, Sko storlek ,Hårfärg,… Ja i vissa kontext är dessa fakta relevanta naturligtvis… men om man ser att han är;
En flerbarnsfader som har en mängd kreativa inslag på sin meritlista och en mycket stor livserfarenhet både inom familj, vuxen- barn relation, förskola, fritids, skola, arbete, kommunikation, sociala aspekter mm. Att han besitter en empiri kring väldigt mycket av Livet så kan man fråga sig vad som är viktigast?
Jag bara konstatera följande av det lilla jag vet om den här mannen:

Han är krönikör, journalist, och recensent både inom Livs reflektioner, sporten, och klassisk musik.
I sikta mot stjärnorna kom han att få en betydande roll inom jury etablissemanget.
Han har varit en av tre mycket imponerande paneldebattörer kring veckan som varit med Marie Söderqvist, och Stig-Björn
Medverkar lite då och då i tv-rutan
Nu sitter han i Sportpanel i TV4 på måndagar klockan 08.20.
Är en hängiven Pelargon entusiast och medverkat i både Älvsjömassan kring balkong arrangemang.
Har haft en turné i Sverige där han har kåserat och reflekterat kring det här med Pelargoner och mänsklighet.
Konferencier på diverse galor och utmärkelser ex Grammis
Sommarpratare 1987-07-03
Konferencier på Tjejkväll på Hovet
Arvika ambassadör 2003
Etc.etc…
Han har skrivit bland annat dessa böcker;
Den manliga hemligheten (1994, pocket 1995)
Den hemliga kvinnligheten (1996, pocket 1998)
Jag , en kärring (1997,pocket 1999)
Konsten att överleva en semester (1998, pocket 1999)
Mannen som kunde tala med pelargoner (2000, pocket 2002)
Spinkis och Blixten (1992)
Klassfesten(1994)
Födelsedagen (1994)
Matchen (1994)
Frisyren (1994)
Min bok ( medförfattare,1994)
Rock –Jimmy (1994)
Alla vill läsa –läslära för årskurs 2 (medförfattare 1995)
Sport-grodor (1996, pocket 1997)
Maddes fredag (1996)
Spinkis och Katta (1996)
Pojken som bara ville sparka (1996)
Nya Sport-grodor (1997)
En man, en kvinna, ett kök (med Katinka Svedberg 1997)
Spinkis och Costas (1997)
Mera Sportgrodor (1998)
Skaffa dig ett liv (1999, pocket 2002)
Spela Rock (1999)
Varm Choklad (1999)
Rullskridskorna (1999)
Maja går och rider (1999)
Innebandy (1999)
Spinkis och hans vänner (2000)
Ovänner i samma lag (2000)
Sportgrodor 2000 (2000)
Tidernas bästa Sportgrodor (2001)
Mammagrisen (2002)
Salt Lake City (2002)
Brisboken (medförfattare 2002)
Kvinnohumor (2002)
Magiska familjen Borg (2003)
Sportgrodor 6 (2004)
Carolina Klyft räddade mitt liv och andra kåserier (2004)
Mansgrisar( 2004)

Ett litet axplock av vad jag vet om denna man.
Men det viktigaste i sammanhanget är inte vad som producerats även om detta ovan varmt kan rekommenderas tänker jag utan mer som han är som medmänniska. Lasse är en mycket sympatisk, varm och fin man som alltid ställer upp i mötet med alla. Det spelar ingen roll om du bara möter honom på gatan så kan du fångas av ett leende, han möter upp i den mänskliga kommunikationen och det är stort i ett samhälle som idag är så stressat och pressat. Han ger av sig själv och det i sin tur generar i nya ringar på vattnet som han sprider. Det som ligger mig varmt om hjärtat, vad är det vi vill ge våra barn, ungdomar idag, ser vi varandra, orkar vi lyssna på den vi möter?Tar vi oss tid för att bara vara här och nu? bekräftas vi, får vi den kärlek som vi alla så mycket törstar efter? Vårt livselixir?
Så hur var det nu igen ,,,att skalet ser ut på ett visst sätt eller att vi  alla har någonting av värde, vikt att säga, ge våra medmänniskor, vad är viktigast?

8
Gnosan

Oj så mycket mer jag vet nu Om Lasse !

Lena

Gnosan: Av hela mitt hjärta rekommenderar jag hans böcker; Den manliga hemligheten,
Den hemliga kvinnligheten, Jag , en kärring,
Konsten att överleva en semester, Mamma grisen och
Mannen som kunde tala med pelargoner (min favorit) De har bibringat många skratt, igenkännanden och så mycket tankar om Livet!

Gnosan

Lena: Jag ska kika efter hans böcker jag minns ett program som jag hörde om just hans intresse för pelargoner, sprang genast ut och köpte två! ler*

Rita

Denna bloggen får mej att tro du gillar denne Lasse.
Håller allt med dej,, det är en otrolig kille.

Lena

Gunsan; Du lär inte ångra dig, Jag läste de tre första på Fårö en sommar och låg och skrattade rakt ut till omgivningens glädje. Det blev högläsning mellan varven...

Lena

Rita: Japp...han är bland annat min stora guru…den lilla raringen!

Gnosan

Tack , Lena för lästips, ser fram emot att krypa upp i mys-soffan och ta läsglasen på , häla upp lite hett i koppen och skratta bort lite höstkvällar Ler*

Lena

Gnosan; Du lär inte bli besviken om jag nu har känt dig rätt på humorpulsen...