Förgreningar i släktspeglingar

image1345

Förgreningar

 

Vad är det som gör att vissa saker händer,

vissa saker sker,

Vissa moment i ens liv för ändrar allt i ett ögonblick?

Får ett mejl, ett mejl av en för mig i stunden okänd släkting men som likväl är släkt. Han berättar om att han via nätet sökt på Lysekil och fann min blogg. Där upptäcker han när han läser mina rader att han har gemensamma släktingar med mig som jag beskriver i text, min mamma är hans kusin. Jag får det berättat i text om hans besök hos min mormor och morfar, hur han varit i deras olika hem under dagar som flytt. Nu hälsas jag varmt välkommen till honom nästa gång jag kommer och hälsar på. Jag samtalar med min dyrbara mor och berättar om  det härliga mejlet och hon berättar i sin tur om att han är bror till systern som jag vet lite mer om tack vare mamma och som besöker min goa morfars syster i Uppsala som igår fyllde 91 år. Nu börjar förgreningarna märkas än mer i mitt livsträd. Det som har rötter långt tillbaka i tiden och som gör att jag har en grogrund att växa i, den som givit mig trygghet, glädje och så mycket kärlek. Kärleken till Lysekil och alla släktsammankomster på olika sätt. Att höra till, att bli bekräftad och sedd från liten rulta till stor. Har under åren som gått fått möta så många underbara individer i min släkt som gör att jag har en gåva som är stor som så. En gåva där vetskapen om att världen runt finns det knoppar på vårt släktträd som frodas och växer för att föra våra förgreningar vidare, år efter år. Det är jag så tacksam över och så innerligt glad att få följa och ta del utav. Det är en Livskvalité som är väl värd sitt innehåll för mig. Förgreningar på livets träd. Som speglar sig i och visar sina skiftningar från årstid till årstid. Allt i förgreningar i släktspeglingar.

4
lejla

härliga bilder du har i bloggen: )

Lena

lejla: Tack!

Stig

Vacker bild som illustrerar vårt sammanhang som knoppar på ett gemensamt träd.
Ju äldre man blir får visst dessa förgreningar mer betydelse.
Därför berörde dina berättelser om MorEllen och Gösta mig extra.
Fast båda är borta finns så mycket minnen kvar både av dem och andra i vår gemensamma släkt.
Vi hörs och förhoppningsvis syns.

Din okände släkting.

Lena

Stig min okände släkting!
Tack för vackra rader och jag håller med dig i det du skriver. Jag har alltid varit släktkär och är så än idag. Det är bara det att av tid kommer erfarenhet och händelser som präglar ens inre. Det i sin tur renderar i handlingar som inte alltid blir som man tänkt. Men att släktband är starka har jag blivit varse om och de tär betydelsefullt för mig som person. Jag ser så fram emot ett möta då vi nästa gång är nere i Lysekil.
Kram Lena