Rädslan



Rädslan


Var inte rädd

Rädd att bekänna färg

Våga titta ut ur ditt lilla torn av väggar

Kom ut ur din garderob

Våga möta omvärlden och låt dem höra dina ord

"Hej

Här är jag

Jag är den jag är

Med alla min fel och brister"

Men jag är jag

Och jag duger!

Rädslan kommer krypande

¨vad ska de säga'

Vad ska de tycka"


Du vet att nyanseringarna är många i färgpaletten

Dina ord

Dina handlingar

De tankar du ger och de känslor du förmedlar

De är du

Var inte rädd

Kom ut ur den garderob som så länge varit för trång

Jag finns här

Jag har sett

Förstått

Insett hur år efter år har gått

Kom ut

Var inte rädd

Luften du andas är min även den jag tar in i mina lungor

Den som låter oss leva i en värld där jorden snurrar på även när vi lämnat den

vi två

kom ut

var inte rädd

de som fördömer visar bara sin enkelspårighet

sin rädsla

sin litenhet

de är små rädda skruttar som inte mött förståelsen

Var inte rädd

Färgpalettens kulörer och nyanser är våra egna liv

Vi är unika och så många

Med våra egna alldeles speciella behov

Var inte rädd


© Text: Lena M Janson, 2008

5