Malous Efter Tio

Funderar över Malous morgon program där Carina Berg Carolina Gynning, Monica Ahlberg sitter och samtalar kring det runda bordet. Här finns många grundvärderingar som blir synliggjorda, förhållningssätt till den andre som visas starkt i rutan och genomsyrar personens hela väsen. Inte alltid till fördel kan jag tycka. Det finns ett odelikat stråk av dryghet som lämnar en bitter eftersmak i många av samtalen, en inbördes rangordning kring dessa kvinnor som synliggörs och som inte ger kvalité i samtals strukturen.

Malou ger dem en moraliskt fråga att ta ställnig till:

Vilket är det värsta att fuska på högskoleprovet eller att anlita svart städhjälp? Då menar Monica att högskoleprovet kan rendera i att någon kommer in och blir läkare på bekostnad av ett fusk på provet!!!!!!

Intressant perspektiv...är det då så att personens fusk inte kommer genomsyra den andra delen av alla de olika prövningar som en läkarstuderande kommer genomgå, som prov,  praktik, förhållningssätt till andra. etc.

Kontentan kring Svart städhjälp blir att Monica Ahlberg svarar:

"Det tror jag de flesta har gått igenom"

 och så är det ämnet avslutat. Intressant livsperspektiv....

 De pratar om kvinnoideal, om att som Gynning säger de flesta tjejer har/ Har haft ätstörningar. Det finns någonting kring detta samtal som påverkar mitt inre då en generaliserande samtalsmetodik får ta plats och så helt bara sväva ut i det blå utan reflektioner kring bordet mer än på en nivå som andas yta!

Tycker annars att Malou har då jag haft tid att se några av programmen haft en högre, djupare nivå kring det sagda ordet.

Idag blev det platt, ytligt och intet sägande.
..Och som Maluo avslutningsvis säger i rutan "Håkan Hellström" sitter och lyssnar till vårt svammel och det har hon så rätt i för svammel var det på hög nivå idag!

Det är min åsikt!

4
Rebecca

Fin blogg :)

Anonym

Hej! Besök gärna min blogg ifall du är intresserad av att läsa om sångerskan och Idolvinnaren Marie Picasso.



Tycker du inte om henne alls ber jag om ursäkt. Jag vill bara att min blogg ska nå ut till så många fans som möjligt!



http://mariiepicasso.blogg.se/

Lena

Rebecca: Tack för de snälla orden!

Lena

Marie Picasso blogg: Jag tycker att hon har en fin röst och utstrålar stor mänsklig värme med hela sitt väsen!Välkommen tillbaka!