Folkets Park i Södertälje ett minne blott!

Folkets Park i Södertälje ett minne blott!

 

Läser ett inlägg av Jan Gradvall i ICA Kuriren. Han skriver om sina upplevelser av City boy som gästar parken vid skolavslutningen 1978. Det minner mig om alla sköna musikupplevelser under sjuttiotalet i Folkets Park i Södertälje. En park som kunde varit en underbar rekreationsträdgård idag med levande musik och allehanda  sätt att ta vara på ett rikt kulturarv, men icke.. idag står det nybyggda hus och ingen park är kvar. Man valde i Södertälje kommun att riva ett fantastiskt område där så många har minnen till så även jag.

Här har jag lyssnat till Magnus Uggla, Tomas Ledin, och många många fler, här gjorde vi bus, i tonåren som hette duga. Knappt man vågar andas om detta men faktum var att vi var ett antal töser och grabbar som visste hur man plankade in, och det gjorde vi med stor finess många gånger, Vid ett tillfälle fick jag dessvärre sona för mina synder med omedelbarverkan…de vita jeansen fastnade i en taggtråd då vi hoppade över ett två meter högt staket…klättrade upp på en mörk brunt vedbods tak på en grannes tomt vill jag minnas och där drogs hela baken upp på de nya vita stuprörsjeansen.…

Många gånger hamnade vi i klorna på vakterna och fick antingen snällt lotsas ut genom ingången fast jag vill minnas att jag tror inte det var så många gånger utan vi hade ett bra system…de var väldigt lättlurade de där herrarna.. eller så såg de kanske mellan fingrarna och lät oss tro att vi hade smartare drag än de.. tja in kom vi i alla fall från blåbärsris och taggtrådsbeprydda staket…klättrade som smidiga katter , krälade som slingrande ormar.. eller låg omslingrade i par för att vakterna skulle tro att vi var där nere vid staketet och hånglade…variationerna var otaliga…in kom vi i alla fall.

Parken  var en viktig samlingspunkt under sommarmånaderna. Där var det glädje, skratt , men likaledes sorg, tårar, smärta kärleksbekymmer, fylla och slagsmål inte att förglömma. Där var det generationer som möttes på dansbanan, vid scenen, Dit kom de beryktade Södertäljeraggarna i fordon vars krom glänste. Där skedde en obehaglig incident mellan en raggartjej som en av mina kompisar råkade ut för på en toalett, där fanns ett förtjusande Café som vi satt och fikade vid. Minnesbilder dyker upp. Vi dansade ”the hustle” i lång rad precis som vi gjorde inne på Trombon vintertid… Det var Folkets Park då det…idag kan vi glädjas åt att Nykvarn vår närliggande kommun valt att rusta upp sin Folket Park genom Basta kooperativet. En intention att bevara det som är gammalt och ta vara på kulturarvet…

Smultron på trä

58756-97
©Photo:Lena M Janson, 2006



Smultron i Gräset

58756-96
©Photo: Lena M Janson, 2006