Alltid barnens perspektiv

Jag önskar att jag denna dag kunde få lägga ut det mina elever sa och reflekterade kring om mänskliga rättigheter och barnkonventionen. Där har Sd och många här på Fb mycket att lära. 
Jag bor och är i Södertälje en stor del av tid. En kommun som tar och tagit emot fler invandrare än hela USA. Parallellt arbetar jag i en del av Stockholm där inte många invandrare har valt eller haft möjlighet att bosätta sig.  Samtidigt så hörs röster i media, här på Fb som jag funderar över hur, var och på vilket sätt de möter nysvenskar, hur de känner och baserar sina uttalanden utifrån. Vilken empiri de egentligen besitter annat än en småskalighet av inskränkthet, o - humanitet, och tyckande på grunder av mer rädsla än mod... Blir sorgsen när jag inser hur en vuxenvärld så totalt famlar i blindo- där barnens röster istället skulle leda mot en mycket bättre vänligare och humanistisk värld... 
Nu är det banne mig barnens tur - deras rätt att ta plats i vårt samhälle- de sitter med svaren vuxenvärlden inte på långa vägar fattar eller förstår! 
Jag kommer alltid - alltid ha barnens perspektiv- även om det kommer kosta...inget annat är viktigare! 
barnkonventionen barnensperspektiv