My year 2016

År 2016 hade jag som motto att ta vara på livet genom bland annat två för mig starka perspektiv: att resa, träffa nya människor och vara ute i den natur där jag befinner mig och att njuta utav så mycket musik och inspirerande artister som tänkas kan.
 

I januari åkte Lucas och jag till Teneriffa där vi hade underbara dagar tillsammans och träffade vår käre vän Nica. Vi delade upplevelser och min födelsedag firades med att få resa runt ön, plocka apelsiner, citroner, avokado från Nicas fädernesgård. Träffade hans fina far och fick se vinproduktionen som då var i vila. Se alla hans alster i sin ateljé, njuta av nya vyer.
      
 
 
I februari flög Marcus och jag till Köpenhamn en helg där vi bland annat var på konsert med Rasmus Seebach. En härlig musikupplevelse som betydde mycket.
     

I mars var det skratt och härliga möten med kära vänner på Norra Brunn då älskade Zinat stod på scen. Vi firade Banoos födelsedag md ett härligt kalas. Denna månad njöt jag även av kära väninnan Viviannes fantastiska stämma och alla dessa starka, kreativa kvinnor som Divine the opera trio, Linda Lampenius, Tina Ahlin mfl. i Hedvig Eleonoras kyrka då de samlade in pengar till förmån för kvinnor i nöd på internationella kvinnodagen.
 
I april var det dags för Mariah Carey att inta Globen. Det gjorde hon med stort engagemang och vännen Khalid och jag var nöjda när vi gick därifrån. I april / maj var det dags för en tur till älskade Mallorca med Berenice. Vi hade många upplevelser och en som jag inte tror vi glömmer var när vi upptäckte två falska 100 euro sedlar som vi skulle betala med.
         

I maj firade vi mammas 80 års dag i trädgården med ungdomar och vänner. Sedan fortsatte vi firandet med Lucas och Benjamins födelsedagar.
Blev även stolt “gammelmoster” till en liten Alva som såg världens ljus denna vårmånad. Denna månad fyllde även Marcus år och som kom upp från Västkusten. 
Vi var på “Abba the party” och “Eurovision songcontest party” där vi bland annat träffade Peter och Åsa. Det blev några besök och ett antal fester i trädgården med vänner och släkt under maj månad. Då bland annat Vivianne med familj kom, Maria tog in på Bedandbreakfast
 

I juni blev det många resor inom Sveriges vackra landskap, Indien träff på Skarpö med härliga vänner, underbar släkt i Lysekil som gav styrka i en krissituation och härliga dagar i Dalsland och musik i bland annat Brastad, Lyse kyrka.

I juli var det dags för resor fram och tillbaka till Lysekil, en vecka med mamma och Berenice, upplevelser tillsammans som är härliga att få ha delat. Det var mys hos Lotta o Bertil i Fengersfors och i Karlstad hos Claba och töserna. Det blev en kort visit hos Marcus och favorithundarna Boss och Tezz i Rävlanda, dagar i Lysekil hos älskade familjen Lundwall/ Andersson då tilltänkt boenden krackelerade... där även Kristina bjöd in med öppen famn på bryggan i havsbadet under ett kort, intensivt möte men som betydde mycket. En sommarmånad där möten med släkt som är betydelsefull kom in med sina trådar i livsväven som jag tacksamt fick vara en del utav.
Ja det var en sommar som sitter i minnesbalken utifrån många dimensioner och där Gullmarens salta vatten bjöd upp till eftertanke, samtal, båtturer, fiske med Jonna, Bertil och Lotta. Fika vid husknuten hos Gustav, hos Marianne, Eije, Klara och Matt, möte med Ulla och härliga dagar med livet som meny. Jag njöt även av musik i Havsbadsparken.
 


Det var i juli/ Augusti Berenice och jag åkte till Sardinien för första gången. En resa som bär mycket med så galna upptåg av bus i stort som smått. Där träffade vi underbara energifyllda, glada, dansanta Nicola med vänner och där var kvällen då jag träffade Mr. G som visade runt och lät mig uppleva något helt annat än vad vi sett hitintills. Fick även möta några av hans vänner. En minnesvärd resa på många sätt.
   
 

En helg i augusti åkte Berenice och jag även till Linköping och gick på Lasse Winnerbäcks konsert som var helt magisk!

I september var det dags för Norra Brunn tillsammans med Vivianne och vänner vid bordet för att njuta av Zinats kloka kord och underbara humor. Det blev även en finstämd tv inspelning med Lasse Winnerbäck och TAW ena veckan för att veckan efter njuta utav Peter Lemarc och TAW tillsammans med Lemarcvänner. Vivianne och jag var på Oscars och njöt och skrattade till en jubileumsshow med fantastiska artister på scen.

September/ oktober åter på Sardinien där livet fick energipåfyllning i stort denna vecka tack vare Mr. G. Med nya vänner som glada, varma, kära och kloka, Alejandra, fina besjälade Moreno, busiga Emanuelle, goda, fina, rara Adeleide och Elena mfl, upplevelser, skratt, sjukhusbesök, lägenhetsrenovering, öl, cigarettrök och smak av det bästa i italiensk matkultur.

      
 
Oktober var det dags för en resa till till Göteborg med Vivianne för att se och njuta av Paul Simon. Mycket skratt blandat med toner och djupa samtal. En bilfärd vi båda nog aldrig glömmer.
 
November flög jag åter till Sardinien, en flygrutt som gav många erfarenheter och händelser... Sardinien - denna ö med människor jag kommit att älska så djupt och där jag hämtade energi och kraft. Allt i ett försök att förstå italienska och den kultur jag befinner mig i, vilket inte är helt lätt då inte engelskan har varit ett språk som varit obligatoriskt i skolan under tid tillbaka. Men roliga översättningar blir det i google translate, och tack och lov för kroppsspråk ;) Det var också den månad då älskade Gustav lämnade oss och mötte sitt älskade hav i sin vila.

I december tog Vivianne och jag oss till Globen där vi njöt av bland annat Lisa Nilsson, Lena PH, Danny, Alcazar och Miriam.
 
Jag avslutade så julen och året med ännu en resa till Sardinien och Mr.G. En resa som gav livet många dimensioner och erfarenheter. Nya härliga möten med blandannat underbara varma, goa, kärleksfulla paret Claudia och Carmelo. Med vackra ljuvliga Eleonora och Mr G:s  glada, varma, karismatiska finas torasyster Carla med man Mauro. En tid fylld av äventyr och en nyårsafton jag sent ska glömma.
En vistelse med en blandning av tankar, känslor, språk, händelser, sjukdomar och nya erfarenheter som satte mycket på prov.  Händelser som kanhända kommer visa vad som är viktigt i livet. Eller inte...
Piano piano...
                                     
 
Sammanfattningsvis så kan jag säga att mitt år 2016 med intentionerna att resa, uppleva, träffa nära, kära och nya spännande själar, ta in musik i stort som smått har fått gehör på många sätt och i olika nyanser, allt i en komposition med livets olika skeenden av både ljus och grovt skavande mörker, i sorg och annat tungt som varvats däremellan - så som livet kan vara och är för oss alla i olika faser...

Stolt är jag att även få addera en handledarutbildning på Stockholms universitet för blivande lärare detta år.
Ynnesten och tacksamheten för alla dessa nya besjälande, glädjefyllda möten med stora som små själar som berikat och givit nya perspektiv i min livsväv. Det är värdefullt.

Ett stort, varmt tack till er alla - både här och ute i verklighetens natur som vävt in era trådar i min livsväv detta år 2016.

Hur kommande år ter sig återstår att se, jag försöker förhålla mig till det nu som är och går ödmjukt in i tidevarvet med orden:

"Tro, ge mer kärlek till livet och modet att stanna i nuet och följ vägen, långsamt".

"La fede, dare piú amore per la vita e il coraggio di rimanere nel momento e seguire la strada, piano piano".

"Faith, give more love for life and the courage to stay in the moment and follow the road, slowly".